Saturday 22 October 2011

khasiat cokelads


wah..gembiranye kau dapat makan coklat ye ! 

Assalamu'alaikum.. *ade ke orang menjawab ni..atototo..today i wanna talk about chocolate or dalam bahasa latin nye COKLAT ! actually , aku tak suke sangat makan coklat..tapi si GEDIK tu suke sangat kasi aku coklat..so aku makan lah time aku tension and tengah marah..kalau tak,jadi khazanah je lah dalam almari aku..

firstly..coklat ni ade dua jenis..satu coklat putih..lagi satu coklat hitam..*but aku rase coklat putih tak sedap..okay then..ape itu coklat..mengikut ape yang aku dapat dari pakcik google..

"Chocolate is a mixture of cocoa paste, cocoa butter, and sugar. "

sekarang ni pon ade macam2 jenis coklat..Ferrari Rocher , Katberi , Diary Milk , Lolapop and etc.. *pandai2 aku rekakan..karang kene saman pulak..

wawawa~ Ferrari Rocher with roses :) so sweet~

pasal kelebihan coklat ni..aku ade lah usyar kat google tadi pasal coklat..and aku rase coklat ni paling sesuai dimakan masa nak exam..WHY ?? because coklat ni..


a)         Membantu meningkatkan memori dan hafalan
b)         Membantu menguatkan hafalan
c)         Membantu menajamkan mata dan minda
d)         Membantu memulihkan keletihan saraf
e)         Membantu menguatkan daya ingatan
f)        Meningkatkan kebolehan mengatasi tekanan



but..coklat ni tak elok dimakan oleh budak2 secara berlebihan..macam anak buah aku..doktor tak kasi die makan coklat sebab nanti die jadi HYPER ACTIVE.. *aku pun tak tahu doktor ni bergurau ke ape.. selain tu , makan coklat secara berlebihan jugak boleh menyebabkan kerongakan gigi dan OBESITI ! kome ingat senang ke nak turunkan berat badan ? dalam mimpilah..

selain tu..COKLAT ni sangat PEMES masa HARI VALENTINE.. *sori..aku tak sambut.. but look so sweet when a girl buat coklat tu SENDIRI and kasi kat lelaki yang deme suke.. kat sini boleh nampak kerajinan seorang wanita..lelaki pulak makan coklat sampai gemok.. *pemalas betol la orang lelaki ni kan.. actually kite tak payah lah nak tunggu Valentine..bile2 pon kite boleh buat coklat kat orang tersayang kite COKLAT kan..tak jadi pun tak pe..keikhlasan tu yang penting.. *ihatethispart ! jiwang pulak..

actually ade banyak lagi kebaikan dan keburukan coklat ni..but aku just ambik kebaikan dari segi EXAM lah sebab aku tengah tension because lepas exam ni sambung exam balik.. *sekolah cemerlang memang macam ni.. and sampai sini je la entri aku..thanks sebab buang masa kome layan entri aku..





note : tacing sebab semua orang tak ade masa nak layan aku.. :'( time sedih je cari aku ! *merungut sambil makan coklat..

0 comments:

Post a Comment

cOme AgaiN dEar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...